Tutorial: WordPress for iOS – Live Blogging Sebanar

Tutorial: WordPress for iOS - Live Blogging Sebanar

Salam. Sahabat blog saya, MohdZaid ada post satu tips yang dinamakan “Tips : Bagaimana Aku Buat Live Update Via iPhone Twitter Apps“. Tahniah kerana berikan tips berguna ini, bukan hanya kepada pengguna iPhone, tetapi kepada bukan pengguna iPhone. Ya, yang bukan ada iPhone pun boleh, asalkan anda ada akaun Twitter dan blog “self host” WordPress.

Berdasarkan tajuk yang aku tulis di atas, saya akan berikan tutorial dan penarangan mengenai cara-cara untuk membuat “Live Blogging” khas untuk penggina iPhone dan iPad, dan bukan hanya kepada “self-host” WordPress, malah pengguna servis blog WordPress.com secara percuma juga boleh menikmati tutorial ini.

1. Untuk pengguna “self-host” WordPress. Sila ke Dashboard -> Writing. Enablekan XML-RPC untuk Remote Publishing. Save. Kalau anda guna WordPress.com, terus ke langkah 2.

2. Menggunakan iPhone anda, masuk ke Apps Store dan install WordPress. Atau layari http://ios.wordpress.org. Selepas install, boleh buka apps tersebut.

3. Buka Apps. Anda akan diberikan 3 pilihan. 1) Register Blog Baru 2) Add Blog WordPress.com 3) Add Blog “Self Hosted”

Tutorial: WordPress for iOS - Live Blogging Sebanar

4. Masukkan detail berkaitan.

5. Boleh terus guna!

Anda masih perlu edit sini sana dalam PC seperti nk tukar template, masukkan plugin2 lain dan sebagainya. Sekiranya anda guna plugin WP To Twitter, plugin anda tidak akan berfungsi lepas anda post. So anda perlu lah berharap pada mana2 blog aggregator untuk tujuan ini.

WordPress for iOS mempunyai fungsi yang sama dengan WordPress sebenar untuk tujuan post entri baru dan komen blog. Gambar yang diambil terus daripada kamera iPhone juga boleh digunakan danboleh diselaraskan mengikut size yang dikehendaki.

Fungsi tambahan yang anda boleh gunakan adalah seperti pengumuman lokasi atau Location Mapping. Saya belum cuba lagi fungsi ini. Mungkin satu hari nanti saya akan cuba.

Harap Tutorial ringkas ini dapat membantu. 🙂

You may also like...

2 Responses

  1. duogbach says:

    IOS can do every think amazing.

  1. 5 December 2010

    […] This post was mentioned on Twitter by Blogger Selangor, PaanMFR and PaanMFR, PaanMFR. PaanMFR said: MFR Blog: Tutorial: WordPress for iOS – Live Blogging Sebanar http://bit.ly/ewMOrE […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *